سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از جاهل انتقاد مکن، که دشمنت می دارد، و از عاقل انتقاد کن، که دوستت می دارد . [امام علی علیه السلام]

خانه سبزوار


 

                             "اینجِ سبزوارِس"

عمو جان کُج مِری وِرکِلّه پایی   -     بیاوِر اینجِ  اینجِ سبـــــــزوارِ س

خنِی ما سبزواریها،چه خوبِس    -    بیری مِهمـو،خصوصاً لاله زارس

بیا تا یَک کَمِ خاد هم بِگـــِردم    -    ببینم کی خــــرِه کی خِر سوارِس  

عَوَض بلبل دری شاخِی دِرِختا - چغوک جیک جیک مِنه،فصل بهارِس

زن خوب ونِجیبم واز دِاینجِس    -   که مِقبـیل وقـِـشـَـنگ وخانِـه دارس

دِلِش،باعلم ودانش پختَــه رفتـَه    -     بزرگِش،اِز بزرگای روزگارِس

چندبیت ازشعر بلند"اینج سبزوارس" شادروان تقی مجمع الصنایع نقل از: محمود بیهقی- سبزوارشهر دانشوران بیدار.ص 4



حسین شهرستانی ::: یکشنبه 91/2/17::: ساعت 2:45 عصر


کتابخانه مرکزی به عنوان یک مرکز تحقیقاتی و علمی یکی از پیش نیازها و زیرساخت های مهم فرهنگی برای شهرستان سبزوار است  .

سبزوار زادگاه دانشمندان و بزرگانی همچون ابن فندق ، ابوالفضل بیهقی ، ملا واعظ کاشفی، حکیم حاج ملا هادی ، استاد محمد تقی شریعتی، دکتر علی شریعتی، آیت الله العظماء سید عبدالاعلی و بسیاری بزرگان دیگر بوده است و درحال حاضر با وجود حدود 10 واحد و مرکز دانشگاهی ،حوزه های علمیه فعال، تحصیل حدود 27 هزار دانشجو، وجود رشته های متعدد درمقاطع کارشناسی تا دکترا در دانشگاه های شهرستان سبزوار ، تعداد زیادی طلاب علوم حوزوی به یک شهر علمی وفرهنگی تبدیل شده است.

در حال حاضرافرادزیادی برای تحقیقات و پژوهش های خود ناچار به مراجعه به مرکز استان و کتابخانه آستان قدس هستند.
احداث این کتابخانه می تواند جمعیت سبزوار و شهرستان های جوین، جغتای و خوشاب راپوشش دهد .

کتابخانه های فعلی سبزوار نیاز اقشار تحصیلکرده و متخصصان حوزه های مختلف را رفع نمی کنند و سالن های مطالعه آنها محدود و بیشتر اوقات، به منزله قرائتخانه برای دانش آموزان است.
کتابخانه مرکزی با وجود بخش های غنی مرجع، مجلات و نشریات، دیجیتالی،سالن های مطالعه و کتابدار تخصصی می تواند محل مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت علاقمندان به علم باشد.
مدیر کل انجمن کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی در تیر ماه سال 1387: موافقت استانی ساخت کتابخانه مرکزی در سبزوار سال 1386 گرفته شده و انجمن کتابخانه های عمومی استان برای تامین اعتبار ساخت آن به شرط واگذاری زمین قول مساعد داده است.

عبدالحسین کارگری نایب رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار در سال 1388از واگذاری زمین مورد نیاز این کتابخانه خبر داد.

زیبا باغانی رئیس اداره کتابخانه های عمومی سبزوار آذر ماه سال 1389با اشاره به واگذاری زمین کتابخانه مرکزی از سوی شهرداری شهرداری برای احداث کتابخانه مرکزی این شهرستان واگذار و قدردانی از این اقدام گفت: این زمین به مساحت دو هزار متر مربع حوالی بیمارستان واسعی واقع شده است ،وی افزود: زمین واگذار شده بهمن ماه سال 1390 از سوی دفتر فنی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تایید شده است.

منبع : سبزوار امروز



حسین شهرستانی ::: چهارشنبه 91/2/13::: ساعت 8:13 عصر


روستاهای ما معدن فرهنگ بومی دست نخورده ای هستند که می تواند هویت مردم را احیاء وحفظ کند.

چه خوب است به این گنجینه های پنهان وفراموش شده ،فرصت درخشش داده شده است تاگوشه ای از آنچه هست به نمایش گذاشته شود.وچه بهتر که امکان حضور مردم شهرها وروستاهای دیگر نیز از این مراسم فراهم شود

 

آغازهفته فرهنگی روستایی خراسان رضوی

با جشنواره گلبرگهای فرهنگی ،آئینی و بومی در سبزوار 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار از برگزاری هفته فرهنگی روستایی با عنوان جشنواره گلبرگهای فرهنگی ، آیینی و بومی در منطقه ششتمد روستای پادر سبزوار خبر داد . 

مجید عسکری گفت : در طرح اجرای هفته فرهنگی وهنری روستایی  ، با اعلام طرح های مختلف ، کانون فرهنگی وهنری والقلم روستای پادربخش ششتمد شهرستان سبزوار جهت برگزاری این طرح انتخاب گردید .  

وی برنامه های هفته فرهنگی روستایی را شامل برنامه های قرآن ومعارف ، آموزش خانواده،مراسم آیینی و نمایشی و بومی ، شب شعر ومشاعره ، پخش فیلم ، شبی با آواها ونغمه ها ، برگزاری مراسم تهیه نان و غذای محلی ، برگزاری مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب و عکس را از اهم فعالیتهای روند جشنواره عنوان نمود .

مجید عسکری زمان برگزاری جشنواره گلبرگهای فرهنگی ، آیینی وبومی را از مورخ 16 لغایت 22 اردیبهشت ماه متقارن با شهادت استاد مرتضی مطهری و هفته بزرگداشت مقام معلم اعلام کرد .

با توجه به فعالیتهای کانون فرهنگی وهنری والقلم روستای پادر سبزوار طرح هفته فرهنگی وهنری روستایی به این کانون واگذار گردید .

سایت اداره ارشاد سبزوار



حسین شهرستانی ::: یکشنبه 91/2/10::: ساعت 12:3 عصر


آمارمثبت ارائه شده از ولادت ومرگ ومیر در شهرستان سبزوار نشان می دهد شاخص های مربوط سلامتی در سبزوار رشد داشته است که جای خوشحالی دارد،اما نسبت 18درصدی طلاق به ازدواج واینکه اغلب طلاق ها پس از 4تا10سال زندگی مشترک صورت گرفته نشان از فاصله گرفتن ازآرامش روحی وروانی دربین برخی زوجهای جوان این دیار دارد.

گرچه برخی از علمای علم توسعه ازجمله دلایل رشد طلاق را نتیجه ورود خانمها به بازار کار واستقلال مالی ایشان می دانند ولی مسائل اجتماعی زیادی دراین مسئله دخیل است وساده انگاری است که این عامل را در این امر بیش از بقیه مؤثر بدانیم. 

 توصیه مفیدی که دراینجا می توان ارایه داد دقت بیشتر در انتخاب ودعوت به گذشت وبردباری برای زوجهای جوان است.

                                              ولادت در سبزوار نیم درصدافزایش و فوت11 درصد کاهش یافت

رییس اداره ثبت احوال سبزوار از رشد نیم درصدی ولادت و کاهش 1/11 درصدی فوت در سال گذشته در این شهرستان خبر داد. سعید ابهری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هفت هزار و 274 نوزاد شامل سه هزار و 718 پسر و سه هزار و 556 دختر در سال 90 در این شهرستان متولد شدند.

وی با بیان اینکه طبق این آمار به ازای حدود هر 105 پسر 100 دختر متولد شده اند، افزود: آمار ولادت این شهرستان در سال 89 هفت هزار و 241 نوزاد بوده است.

ابهری تعداد فوتی های سال گذشته این شهرستان را هم دو هزار و 209 نفر ذکر کرد و افزود: این رقم در سال 89 دو هزار و 484 نفر بود.

وی از افزایش 7/2 درصدی ازدواج در این شهرستان در سال گذشته هم خبر داد و گفت: پنج هزار و 469 واقعه ازدواج در سال 90 و پنج هزار و 327 مورد ازدواج در سال 89 در این شهرستان ثبت شده است.

رییس اداره ثبت احوال سبزوار تعداد طلاق ثبت شده سال 90 شهرستان سبزوار را هم 958 مورد ذکر کرد.

این مسوول اواخر سال گذشته بر اساس تحلیل های صورت گرفته از آمار ازدواج و طلاق این شهرستان در 9 ماهه ابتدای سال 90 گفته بود: طی این مدت بیشترین سن ازدواج آقایان بین 24-20 سال و خانم ها بین 19-15 سال و بیشترین سن طلاق آقایان بین 29-25 سال و خانم ها بین 24-20 سال بوده است.

وی اضافه کرده بود: طبق این تحلیل ها بیشترین ازدواج ها و طلاق ها در افراد همسن صورت گرفته و بیشترین طلاق زمانی بوده که زوجین بین چهار تا 10 سال سابقه زندگی مشترک داشته اند.

سبزوار نیوز فروردین 1391



حسین شهرستانی ::: جمعه 91/2/8::: ساعت 2:51 عصر


آراء و عقاید حکیم بزرگ حاج ملا هادی سبزواری در حکمت در  میان دانشمندان جهان مطرح است. امروزه کمتر دانشگاهى پیدا مى شود که در آنجا علوم عقلى و فلسفه شرق مورد توجه قرار گیرد و نامى از ملا هادى سبزوارى در آنجا نباشد.

اقبال لاهوری، اندیشمند مسلمان پاکستان، عقیده دارد: "پس از ملا صدرا فلسفه ایرانى با ترک آیین نو افلاطونی، به فلسفه اصیل افلاطون روى آورد نماینده بزرگ این گرایش جدید ملا هادى سبزوارى است. او بزرگترین متفکر قرون اخیر ایران است. بنابراین بررسى فلسفه او براى شناخت نحوه تفکر اخیر ایران لازم است. فلسفه سبزوارى مانند فلسفه‌ هاى اسلاف او سخت با دین آمیخته است. سبزوارى با اسناد فعلیت به حق، جهان بینى ایستاى افلاطون را دگرگون کرد و به پیروى از ارسطو حق را مبدأ ثابت و موضوع همه حرکات شمرد. از دیدگاه او همه موجودات عالم به کمال عشق می‌ورزند و به سوى غایت نهایى خود سیر می‌کنند. جمادى به سوى نباتی، نباتى به سوى حیوانى و حیوانى به سوى انسانی درگذراست."

 پرفسور توشى هیکو ایزوتسو، دانشمند ژاپنى می‌گوید: به اتفاق همگان حاج ملا هادى سبزوارى صاحب«منظومه و شرح آن» بزرگترین فیلسوف ایرانى در قرن نوزدهم بود. در عین حال وى در میان استادان و بزرگان عارف آن عصر مقام اول را داشت.

حاج ملا هادی در سال 1212 ه .ق. در سبزوار بدنیا آمد.از هشت سالگی به جمع محصلان علوم مقدماتى پیوست ، در ده سالگى راهى حوزه علمیه مشهد شد                                          .

ملا هادى در سفر حج از راه اصفهان گذر می‌کرد و چون هنوز موسم حج نبود مدتى در این شهر اقامت گزید.

ملا فرصت را غنیمت شمرد و مدتی به درس آیه الله کوشکى رفت . بیان شیوا وعمق معلومات استاد وى را شیفته‌کرد. لذاتصمیم گرفت  در اصفهان ماندگار شود. ملاهادى هشت سال در اصفهان اقامت کرد و از بزرگان آن سامان در علم حکمت توشه وافر برگرفت.

ملا هادى در سال 1242 به مشهد بازگشت و پنج سال در مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد.

منظومه و شرح منظومه سبزواری؛ دیوان حاج ملا هادی؛ اسرار الحکمه فى المفتتح و المغتتم؛ راح قراح و کتاب رحیق در علم بدیع؛ حاشیه بر الشواهد الربوبیه فى المناهج السلوکیه؛ حاشیه برکتابهای اسفار اربعه ،مفاتیح الغیب ومبدأ و معاد صدرالدین شیرازی؛ حاشیه برشرح سبوطى لابن مالک (در علم نحو)؛ حاشیه بر کتاب «شوارق» اثر ملا عبدالرزاق لاهیجى (در حکمت)؛ هدایه الطالبین فى معرفه الانبیاء و الائمه المعصومین؛ ازتألیفات حکیم سبزواری است.

حکیم زاهدانه می‌زیست و به اشراف و حتى شخص شاه نیز بى توجه بود. نقل می‌کنند که روزى ناصر الدین شاه در سبزوار به خانه وى آمد و او با غذاى ساده خود از شاه پذیرایى کرد و در مقابل اصرار شاه هیچ چیز از وى قبول ننمود.

در تمام مدت عمر در یک خانه بسیار ساده زیست. وى از بیت المال ارتزاق نمی‌کرد،هر آن چه را که مورد نیاز بود، با دسترنج خود به دست می‌آورد . یک باغ انگوری داشت که خود از آن محصول بر‌می‌داشت و نان سالیانه خود را با زراعتى که خود آن را به عهده داشت مهیا می‌کرد.

حکیم سبزوارى پس از 77 سال عمرپربرکت در عصر روز 28 ذى الحجه سال 1289ه. ق. دار فانى را وداع گفت .پیکر پاک و مطهر آن عالم فرزانه با شرکت اقشار مختلف مردم سبزوار تشییع شد و در بیرون سبزوار دردروازه نیشابور  دفن گردید.

مرحوم میرزا یوسف فرزند میرزا حسن مستوفى الممالک وزیر اعظم ایران در سال 1300ه. ق. آرامگاهى در آنجا احداث نمودکه اکنون فقط بقعه و صحن با کیفیت سابق موجود است.



حسین شهرستانی ::: پنج شنبه 91/2/7::: ساعت 11:51 عصر


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 1
کل بازدید :19611
 
 > >>اوقات شرعی <<


ساعت فلش

 
>> درباره خودم<<
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<